mandag den 28. januar 2008

Faglige elementer

Obligatoriske elementer i rejesebloggen. Tidsangivelserne skal overholdes
Beskriv i bloggen dine overvejelser
(Inden opholdet) - det jeg allermest ønsker at få ud af opholdet er… - den største faglige udfordring tror jeg bliver … - den største personlige udfordring tror jeg bliver … - min største bekymring er … - Det, jeg tænker det betyder at være dansk i udlandet er … - Det, jeg kommer mest til at savne bliver nok .. - Når jeg kommer hjem håber jeg at have styrket …

Institutionsbeskrivelse.
(Efter 4 uger) Præsentation af jeres institution, herunder: Institutionens lovmæssige tilhørsforhold og samfundsmæssige betydning. - hvordan ser den ud? Hvor ligger den? giv læseren en beskrivelse suppler med billeder, - hvilken samfundsmæssig funktion har institutionen - hvordan er den placeret indenfor det administrative system (hvilket ministerium, evt. hvilken international organisation, lovgrundlag e. lign., der beskriver institutionens overordnede formål). - er den privat, hører den til en organisation, får den tilskud fra staten, ”community” eller hvorfra? - er der forældrebetaling/brugerbetaling? - Normering

Hoa Thuy Thin børnehaven er en forholdsvis ny børnehave. Den åbnede i foråret 2001 og er derfor små 7 år gammel. Børnehaven ligger placeret i Hanois vestlige kvarter, i Cãu Giãy distriktet, ca. 7 km fra centrum.
Børnehaven ligger sådan nærmest inde i en baggård, hvor man fra vejen først skal forbi et pædagog/lærer seminarium. Børnehaven er hyggelig og meget flot. Den er vinkelformet og består af to etager, hvor der er åben ud til en stor flisebelagt legeplads. Alt omkring børnehaven virker meget børnevenligt, men stedets faciliteter, som legeredskaber og inventar virker noget medtaget.
Hoa Thuy Thin børnehaven har ca. 350 børn fordelt i 11 klasser, på 3 klassetrin. Børnene bliver opdelt efter alder, hvor de yngste (3-4år) er i c-klasse. De mellemste (4-5år) er i b-klasse og endelig er de ældste (5-6år) i a-klasse. Der er ca. 35 børn i hver klasse med 2 lærere tilknyttet. Der er i alt 30 lærer i børnehaven, hvor de 4 af dem fungere som vikarer.
I børnehaven er også en pedel, en sygeplejerske og et køkken med 6 køkkenmedarbejdere. Børnehaven ledes af en rektor og en viseinspektør.
Herudover er der i øjeblikket 22 studerende fra et vietnamesisk college, 6 studerende fra Danmark og så kommer der yderligere 22 studerende fra Singapore.

Forældrene betaler et månedligt beløb for deres barn. Forældre til de 3-5 årige betaler 20$ om måneden, hvilket svarer til ca. 100kr og 5-6 årige koster halvdelen nemlig 10$ om måneden. Forældrene betaler yderligere 10.000 dong om dagen til mad, hvilket ca. er 3kr. Udover det kan forældrene vælge/købe ekstra fag til deres børn, som kung fu, dans osv.

Børnehaven er det første skridt i det vietnamesiske skole system. Læringen i børnehaven og alle de aktiviteter der foregår med børnene er på baggrund af mål, der er blevet udarbejdet i børnehaven. Efter hvad jeg har forstået, bestemmer børnehaver i Vietnam selv hvad og hvordan der skal læres. Selvfølgelig ud fra enkelte mål, der er sat af regeringen og undervisningsministeriet
Der bliver i Hoa Thuy Thin taget udgangspunkt i sprog, kreativitet, social, kognitiv og fysisk indlæring. Dette gøres, ifølge rektor i børnehaven, for at det enkelte barn får den perfekte udvikling og derved bedste start på livet.

Ud fra Vietnamesisk tankegang, er planlægning vigtig. Lærerne laver i samarbejde med ledelsen en ugentlig plan. Her står præcist, hvad børnene skal lave og hvornår. F.eks. lærer børnene et nyt bogstav og et nyt tal hver uge. Aktiviteterne er planlagt nøje og hver måned er der et emne, som børnene skal lære om, f.eks. havde vi den første uge et emne om træer. Her skulle børnene tegne træer, plante frø og lærer om blade.

Nogle af målene er bl.a. at få børnene til at udvikle dygtighed inden for det, at arbejde i grupper og forberede dem til skolesystemet. I børnehaven er der meget disciplin, når der er for meget larm, klapper lærerinden 2 gange og så er der ro. Hver morgen er der morgengymnastik, hvor alle børnene skal være med. De er delt op i klasser og der er markeret hvor de skal stå i forhold til hinanden. Når de laver gymnastik starter de med at gå i takt, som soldaterne også gør. Herefter pumper en høj bas løs og så danses der ellers på bedste amerikansk cheerleader manér.
Noget der også vægtes er gruppesocialisering og ikke så meget individualisering. Meget af læringen foregår i store grupper f.eks. morgengymnastik og alle deres mange remser og digte skal siges i kor. Børnene skal arbejde i fællesskab Det er også lærerinden der bestemmer hvad børnene skal lege med og hvor længe, f.eks. når vi er på legepladsen er det lærerinden der bestemmer om børnene skal rutsje eller gynge. Og indenfor foregår ”cornerplay”, hvor børnene bliver opdelt i 4 grupper og så leger med lego, dukker, klodser eller tegner.

Børnene bliver om formiddagen delt op i to hold. Et hold bliver i klassen og lærer matematik, vietnamesisk, tegning eller engelsk. De andre går ud på legepladsen eller på biblioteket. Når børnene er færdige med det de skal lære i klassen, bytter de, så ”udeholdet” kan komme ind og få undervisning.
Det fungerer fint med denne opdeling, da det gir lidt luft, i den ellers trange klasse.

En dag i børnehaven ser således ud:

7.00-7.45:
Børnene møder ind i klasse.
I døren til klassen står en lærer og tager imod barn og evt. forældre.

7.45-8.00
Morgengymnastik.
Morgengymnastikken foregår hver eneste morgen, hvis ellers vejret er til det.

8.00-8.10
Børnene får varm mælk.
Hver morgen skal hvert barn drikke et glas varm mælk.

8.10-8.30
Aktivitet i rundkreds med remser eller digte.
Her foregår som regel historiefortælling. Enkelte gange synges der. Især synges der meget op til helligdage og lign. hvor børnene terper en sang/digt der skal læres udenad.

8.30-9.30
Første time med undervisning.
Efter at have været i børnehaven en times tid, starter første undervisning.

9.30-10.15
Børnene leger i klassen eller på legepladsen.
Børnene får tildelt en plads i et hjørne af klassen, hvor der så kan leges. Der bliver stillet 4 aktiviteter frem, som lego, tegne/skriveredskaber, dukker og klodser.

10.15-11.00
Frokost.
Børnene sætter selv borde op og henter stole. Det hedder sig at børnene har spisetid til 11.15, men den er sjældent mere en 10.45, før de første borde bliver fjernet, så sengemadrasserne kan komme på plads. De børn der så ikke er blevet færdige må stå op og spise færdig.

11.00-14.00
Sovetid.
Børnene henter selv madrasser og tæpper. Jeg ved ikke helt hvor mange af børnene der sover, for jeg er der ikke når de sover. Men jeg ved at alle børn ligger på deres madras og er stille fra 11.30 til 14.00.

14.00
Børnene bliver vækket og skal rydde deres madrasser på plads.
De første børn der er oppe, bliver sat til at rydde madrasser op på hemsen. Det er som regel de samme drenge der hygger sig med det.

14.15-14.30
Eftermiddags gymnastik.
Børnene danser/løber rundt mellem hinanden i et kvarters tid, imellem tiden får pigerne på skift sat hår af de voksne.

14.30-14.45
Eftermiddags mad.
Dette foregår som før. Børnene sætter borde og stole op. Maden er som regel risgrød og dem der ikke kan lide det, for en kop varm pulvermælk.

14.45-15.45
Anden time med undervisning.
Så er det tid til undervisning igen. Denne gang engelsk, matematik eller vietnamesisk stavning. Her er børnene delt op i to hold.

15.45-17.00
Børnene kan den sidste time selv vælge hvad de vil lege med. Det er eneste tidspunkt hvor børnene selv bestemmer.

Dagligdagen i en vietnamesisk børnehave, er nøje tilrettelagt ned til mindste detalje og sådan har det været i mange år. Der er aldrig noget slinger i strukturen, hvilket umiddelbart virker meget fornuftigt, men når man tænker på hvor meget de er igennem på et dagsprogram, kunne man godt tænke sig lidt afvigelse engang imellem.
Udeleg foregår desværre alt for sjældent. Og når vi endelig kommer ud er der max 15 min.
Af yderligere aktiviteter i børnehaven er: musiklokale, gymnastiksal, kung fu/danse lokale og to små biblioteker. På udendørsarealet er masser af plads og der findes enkelte legeredskaber som gynger, rutsjebane, klatretårn og flere reb stativer til at klatre i.


Beskriv dine mål.
(Efter 6 uger) Hvad ønsker du at opnå med din praktik, Hvilke mål har du sat dig. Hvilken viden vil du få brug for for at nå dine mål? Hvilke faglige holdninger har du oplevet må bearbejdes for at forstå den pædagogik og det samfund du færdes i?

Jeg vil selvfølgelig prøve at være så synlig i min klasse som overhovedet mulig. Prøve at hjælpe børnene, så de vil/kan/tør komme til mig.
Jeg ønsker hurtigst mulig at blive en del af børnenes hverdag. Jeg ved at det bliver og er rigtig svært, da leg ikke kommer til at foregå som hjemme i Dk hvor man kan snakke om tingene. Men børn er jo fantastiske, så man kommer langt bare med leg.

Min kommunikation mellem børnene/lærerne og mig er yderst vanskelig på grund af sprog vanskeligheder mellem os.
Ligeledes sker der hver dag en masse små fejl informationer, som ikke altid er lige nemme at rette op på igen.
Jeg ønsker derfor at blive bedre til at kommunikere med personalet og f.eks. få dem til at hjælpe, når børnene vil mig noget, i stedet for bare at klare det for mig.
Jeg ønsker ligeledes at få etableret en måde hvorpå jeg kan kommunikere med børnene. F.eks. gennem kropssprog.
Jeg vil også forsøge at udvikle mit nonverbale sprog, så jeg på den måde kan hjælpe børnene, når de har brug for det og omvendt.

Hver dag sker der misforståelser fordi personalet siger ja til en besked fra mig, hvor det så viser sig at de slet ikke aner hvad jeg har snakket om.
Det er vigtigt for mig at personalet er trygt ved mig, for det vil være den eneste måde hvorpå de vil være ærlige og bede mig gentage, hvis de ikke forstår.
Jeg vil derfor gøre mit bedste for at vores relationer bliver så trygge og stabile som muligt, så vi kan stole på og hjælpe hinanden til fælles forståelse.
Dette skal udvikles ved daglig snak, dele meninger, fortælle om det derhjemme og vise nysgerrighed omkring dem og deres liv.

I klassen har vi et par stille elever. De får som regel ikke sagt så meget i klassen, når vi har undervisning og bliver som regel glemt i mængden. Det er kun når vi har spørgerunde, de får sagt noget og der er det som regel så lavt at ingen kan høre det.
Jeg vil prøve at skaffe mere tid eller plads til disse elever, så de kan komme mere på banen og få lidt mere selvtillid. Måske få lidt ”specielundervisning” hvor de andre elever ikke deltager.
Da jeg selv er startet som underviser på engelskholdet, kan jeg her prøve som start at få gennemført en anderledes form for læring, så de stille elever ikke bliver glemt. Og med støtte få dem til at snakke højere og motivere dem til at ville blive hørt og set

Meget af min dagligdag foregår på vietnamesisk og kan derfor være ret svær at overskue. Heldigvis er meget af dagligdagen den samme, så jeg ved efterhånden hvad og hvornår tingene skal ske. Noget jeg dog ikke er inde i endnu, er den vietnamesiske kultur. Hvorfor foregår tingene som de gør?
Det handler også om at få kendskab til børnehavens måde at lærer/undervise børn på. Noget vi jo ikke bruger derhjemme.
Jeg ønsker at få kendskab til den vietnamesiske kultur, for på den måde at blive klogere på hvorfor tingene sker som de gør.
Og ved at få endnu mere forståelse af dagligdagen og få klarlagt hvad der sker omkring, vil gøre at jeg er mindre frustreret og forvirret.
Jeg kan kun blive klogere på den vietnamesiske kultur ved at snakke med folk om den. Det vil jeg så vidt muligt gøre med mine kollegaer, men også med forældre og hvor der ellers er mulighed for det. Ved at være nysgerrig, spørgende, diskuterende og observerende kommer man rigtig langt hernede og alle er villige til at fortælle og vise.

Mine mål er nået når:
Jeg har været en aktiv del af børnehaven og aktiviteterne.
Jeg har fået en forståelse af dagligdagen i min klasse.
Jeg har fået gennemført et eller flere undervisningsforløb med de stille elever, hvor de forhåbentlig har fået snakket og er blevet hørt mere.
Børnene er trygge ved mig og bruger mig hvis der er noget.
Mine kollegaer er trygge og bruger mig hvis der er noget.
Mine kollegaer hjælper mig med børnene og ikke klarer mine problemer for mig.
Min forståelse for og omkring vietnamesisk kultur er blevet bedre.
Jeg har opbygget en forståelse omkring børnehavens måde at gøre tingene på og mine kollegaers måde at undervise og agere på i dagligdagen
.


Institutionens pædagogik
(Efter 10 uger) - hvilken uddannelse har de ansatte i institutionen - hvilke(n) faggruppe(r) udfører det arbejde, der ville blive varetaget af pædagoger i Danmark - (hvilke pædagogiske uddannelser findes der i landet) - hvordan forklarer de aktiviteterne og deres handlinger og relationer i forhold til børn eller brugere? - er den styret af en “læseplan” eller andre centrale forordninger - hvilke didaktiske overvejelser gør de ansatte - hvilke sider af læringen lægges der vægt på - hvilke specielle træk ved pædagogikken gør indtryk på dig - hvordan ser en typisk dag – uge ud?

Indlæg i bloggen
(Efter 12 uger) Indlægget skal indeholde en beskrivelse af din hverdag således at studerende i Danmark kan få et realistisk indblik i denne. Du må altså gerne skrive noget om hvorledes livet uden for praktikken ser ud, men der skal også være beskrivelser fra din institutionshverdag.

Om kulturen.
(Efter 16 uger) - hvilke grupper benytter institutionen (er den f.eks. domineret af eller ligefrem forbeholdt specielle sociale, religiøse, politiske, etniske grupper - og har det noget betydning)? - hvordan rummes forskellige kulturtræk i institutionens liv (religion, politiske forhold, mindretal mv.)? - hvilke højtider og fester holder man, og hvordan gør man det? - hvordan inddrages forældrene/familierne i institutionens liv? - Hvilken institutionskultur er der på stedet. Er der diskussioner/refleksioner. Er der stærk styring fra ledelse. Er der udefra vedtagne retningslinier som er bestemmende for arbejdet/pædagogikken?

Indlæg i bloggen om
(Inden hjemrejsen) Hvordan præger din danske baggrund dit pædagogiske arbejde på stedet? - Fx udfra hvilke problemer, udfordringer og dilemmaer du har stået i? Hvad har du lært om dig selv? - På hvilken måde har opholdet i udlandet påvirket dig? - hvorledes reagerer du i fremmede forhold - Er der noget i dit menneskesyn og barnesyn der evt. har ændret sig - andet

Efter hjemkomsten
Afrunding af din blog. Skriv en kort opsamling og fx lidt om at vende hjem samt et venligt farvel til dine læsere.

Ingen kommentarer: