mandag den 7. april 2008

Workshop i børnehaven

Onsdag blev det vores tur til at lave workshop. Efter at havde hørt Thuy og Lotte lave det tirsdag, følte vi os klar. Pigerne havde virkelig været seje, så jeg mente ikke det ville blive noget problem.
Alt skulle spille den dag og børnehaven havde virkelig gjort deres for det. De havde fået lavet et stort skilt med vores emner for dagen og hvem vi repræsenterede. Til workshoppen var Lars (koordinator fra Roskilde pædagog seminarium) samt Thue og Morten fra CVUSJ, kommet til Vietnam for at lave nogle projekter og se vores workshop. Der var også børnehavens inspektør, vice-inspektør, Ledere fra diverse børnehaver i Hanoi, Headmaster fra Universitetet og vores lærere.
Lige inden vi skulle på, kom 10-15 børn ind i lokalet. De skulle synge en sang for os. Det var simpelthen så sødt. Og da de på skift stillede sig frem og præsenterede os, fik jeg squ lige en klump i halsen. Det var Ha Ling fra min klasse der præsenterede mig. Efter denne dansede vi en dans sammen med børnene.

Første halvdel af workshoppen valgte vi at bruge på anerkendelse og gode forventninger til børnene. Vi valgte anerkendelse fordi, ud fra vores observationer har vi ikke kunne finde eller se meget anerkendelse til børnene. Når lærere henvender sig til børnene står de op og kigger ned til dem. Når de skal have ro i klassen, klapper de to gange i hænderne og børnene råber i kor - "keep silent"!!!Vi ville med anerkendelse få lærerne til, at få en viden omkring hvor vigtigt det er for børnene at de bliver set og hørt. Og at man henvender sig til det enkelte barn. Vi lavede derfor et skuespil, hvor vi tydeligt viste hvordan man anerkender og ikke anerkender børn. Dette gjorde vi med den overbevisning om, at det er nemmere, at forstå hvad vi snakkede om, hvis de kan se det med deres egne øjne. Dette tog de meget positivt og kunne sagtens forstå det.

Efter anerkendelse snakkede vi om forventninger, motivation og fejl. Lærerne har meget store forventninger til børnene og hvis børnene laver en fejl eller ikke lever op til det lærerne synes er godt, bliver de ignoreret. Derfor valgte vi også at snakke om motivation. Da vi mener at det er vigtigt at motivere børnene og at børn ikke skal ignoreres når de svarer forkert. Her mener vi at lærerne skal træde ind og hjælpe med at finde det rigtige svar, i stedet for at ryste på hovedet.
Vi fremlagde dette ved, at få lærerne til at skrive ned på kort hvad de synes børnene var/er gode til og hvad de synes motivere børnene, dette gjorde vi med den overbevisning om at hvis de får det skrevet ned og sat op på en tavle og vi snakker ud fra det, er det nemmere for dem at forstå meningen med det. Vi havde også hjemmefra skrevet på nogle kort hvad vi synes børnene er gode til og hvad vi synes motivere børn, dette gjorde vi så de kunne se hvad vi fra Danmark vægter højt hos børn. Det lærerne synes børnene var gode til, var at de kunne sidde stille, observere, høre efter, kommunikere, danse, morgen gymnastik. Vi synes at børnene er gode til at høre efter, altid glade og de er skrappe til at sætte sko rigtig på plads osv.
Til sidst kom vi kort ind på at børnene skal bruge deres sanser når de skal lære. Vi mener at det er vigtigt at børn bruger deres sanser og derfor lærer. Vi mener at det er svært at få en forståelse af noget, hvis det kun bliver fortalt af en lærer. Vi fremviste dette ved at jeg fortalte om kartoffelmel leg, hvordan kartoffelmel føles, ser ud og hvordan man kan lege med det. Dette havde lærerne svært ved at forstå, derefter kom de op til mig hvor de fik lov til at lege med det, og derigennem kunne de få forståelsen af hvor vigtigt det er for børn at de bruger deres sanser når de skal lære. Alle lærerinderne var helt vilde med vores kartoffelmel som vi havde fået Lars til at tage med til Vietnam. De alle synes det var sjovt at lege med, så det var en kæmpe succes.
(På billedet er det mig og min lærer, der efter workshoppen sammen med de andre nyder en god middag).
Nu glæder jeg mig bare til at se hvordan de næste par uger vil foregå og om noget af det vi har haft fremme kan blive brugt i praksis.

Se flere billeder på: http://picasaweb.google.dk/vang4600/Workshop1




Ingen kommentarer: