mandag den 5. maj 2008

Tur til Halong Bay

Søndag den 20-4 skulle Tina, Jan, Thuy og jeg til Halong Bay. Vi troede vi skulle af sted kl.20.00, men havde misforstået rejseplanen. Det fandt Tina heldigvis ud af søndag morgen kl. 8.30, præcis en halv time efter vi skulle være kørt. Eftersom jeg (og Thuy) var kommet i seng omkring kl. 4, var mit hoved lidt tåget da Tina stod og ruskede i mig og sagde vi skulle af sted og det skulle være lige nu. Jeg væltede ud af sengen og fik pakket et eller andet. Vi stod på Sinh Cafe, som var opsamlingsstedet kl. 9.30, halvanden time for sent. En kvinde tager imod os og siger vi vist er noget sent på den og bussen selvfølgelig er kørt. Hun har ringet til os flere gange, men uheldige som vi er, havde Tina skiftet nummer siden bestillingen. Ja, så er det jo svært at komme igennem til os. Nå, men som vi efterhånden har fundet ud af kan alt lade sig gøre i Vietnam. Og det samme her. Den unge kvinde skaffer os i løbet af 10 minutter en bil, der for 200$ kører os de 3 timer til Halong Bay. Det er squ da fantastisk. Da vi når Halong Bay, holder båden og venter på os.

Heldigvis har resten af gæsterne fået serveret frokost, så de ligger stort set ikke mærke til vi dumper ind. Men alle ved vist godt hvem vi 4 er!! Vi sætter os til bords og tænker, hey vi skal da starte ferien med en god flaske champagne. Det var rigtig lækkert og passede perfekt til den gode mad. Under maden sætter båden kurs mod vores første stop. Efter maden skal vi nemlig ud og sejle kajak. Vi bliver fra vores båd sat ud i en mindre en og sejlet en halv time ud til der hvor kajakkerne er. Vi bliver sat sammen 2 og 2, og det var en herlig tur. Ca. halvanden time sejlede vi rundt mellem klipperne og endte i en stor bugt, efter at have sejlet gennem en grotte. Det var enormt fascinerende. Der var helt stille. Tilbage på den store båd, fik vi frisk frugt og ligesom mørket faldt på, skulle vi hoppe i vandet fra båden. Dejligt med en svømmetur efter kajak turen. Efter et velfortjent bad, blev aftensmaden serveret. Den var præcis lige så lækker som den tidligere og passede fint til den hvidvin vi havde fundet. Midt under maden præsenterede en af guiderne deres karaoke anlæg. Det var ikke mange der var med på ideen, men dem der var hyggede sig fint med det. Mange sange og drinks senere, gik vi omkring 23.30 i seng. Dagen næste dag startede nemlig allerede kl.07, så vi skulle være lidt friske. Mandag morgen vågner vi til et skønt solskinsvejr. Det var simpelthen fantastisk at se alle bådene ligge der og gynge i vandet til morgensolen. Efter morgenmad blev vi hentet af en mindre båd, for at blive sejlet ud til ”Monkey island”. Det skulle vise sig at blive noget af en tur. Ombord på den lille båd var 2 unge danskere, som skulle følge vores hold til monkey island og Cat Ba by.
Vi bliver sejlet ind til øen og ser her de første aber lege i et træ ved stranden. Guiden fortæller at man kan kravle op til toppen hvor muligheden for at se aber tæt på er større. Og det må man så sandelig give manden ret i. efter en lille klatretur, kommer aberne til syne. De virker først søde og venlige og vi skulle da lige helt tæt på, så vi kunne få et billede ved siden af dem. Det skulle vi ikke have gjort, for aberne mente pludselig at vi var for langt inde på deres territorium. Så de gik til angreb på os. De 2 danske drenge var lidt for langt fremme i forhold til os og efter som det var mig de først gik på, var drengene lidt fanget i forhold til at komme ned igen. Det var både hylene morsomt og skrækslagende. Vi skiftes til at grine når aberne kom for tæt på de andre og hoppede rundt i panik når det var os det gik ud over. Nede på stranden igen var skaderne rifter på armene og to gange bid til vores danske kammerater. Så var der lidt at snakke om der.
Nå, oppe i båden igen fortsatte vi imod Cat Ba island og en time senere var vi der. Vi blev i bus kørt det sidste stykke til vores hotel. Et lækkert 4 stjernet hotel. Her blev vi indlogeret og fik en god gang frokost. Så havde vi hele dagen for os selv. Vi valgte at leje 3 scootere og køre øen rundt. En køretur på knap 4 timer. Det var en super oplevelse. Et sted stoppede vi og kiggede på en hule/grotte oppe i et bjerg og pludselig står der en guide ved vores side. Utroligt. Han spørg om vi vil have en rundtur i grotten, som skulle vise sig at være et militær hospital fra vietnamkrigen. Det var noget af et syn der mødte os. Hele bjerget var ren kamuflage for et kæmpe netværk af gange i 4 etager. De var altså ikke helt tossede under krigen de vietnamesere!
Vi kører videre og kommer til en lille landsby hvor vi lige må nyde en øl og få lidt sukker. Meget fascinerende som folk i dette land forstår at hygge om hinanden og turisterne.
De sidste 7 kilometer af vores køretur var langs vandet. Det var skønt, da solen så småt var på vej ned i vandet. Tilbage på hotellet betaler vi for scooterne. 190000vnd pr. person. Eller det der svarer til 63dkr. Det må siges at være billigt.
Vi aftaler at tage et bad og mødes en halv time senere til aftensmad. Et australsk par vi havde mødt anbefalede en restaurant. Den prøvede vi og det var fint. Vi havde enlig aftalt at skulle ud i byen og kigge om aftenen, men vi var helt færdige alle sammen, så vi gik tilbage på hotellet efter maden.
Næste morgen vågner vi til en stort skønt morgenkomplet. Meget bedre kunne det næste ikke være.
Vi bliver en halv time senere hentet og kørt ned til båden og så går turen hjem til Hanoi igen. Selvom det var noget med at stå tidligt op hver dag, var denne tur klart den bedste jeg har været på hernede. At være på vandet i total stilhed, er noget jeg længe vil huske, tilbage i Hanois travle gader!